Jardunaldiak eta albisteak

Hiztegia


Terminoa

amaieran % erantsi

Terminoaren hizkuntza


Arloa


Hemen bilatu:



imprimir página

Nola erabili

  • Kontsultatzeko modua aukeratu: Terminoak, Irudiak, Artikuluak edo Unitateak.
  • % karakterea erabili edozertarako karakteretzat (esaterako, %energia%, energia hitza duten termino guztiak aurkitzeko).
  • Hizkuntza zerrendan, terminoa bilatzeko hizkuntza aukeratu: euskara, ingelesa, gaztelania edo frantsesa.
  • Arloa zerrendan, arlo jakin batera mugatu dezakezu bilaketa.
  • Terminoetan edo Definizioetan aukeren bidez, bilaketa terminoen zerrendan edo kontzeptuen definizioetan egin dezakezu.
  • Bilatutako terminoak adiera bat baino gehiago baditu, adierok bat bestearen atzetik erakusten dira, jakintza-arloaren arabera ordenaturik.
  • Irudiak aukeraren bidez, hiztegian dauden irudi guztiak ikus daitezke.
  • Artikuluak aukeraren bidez, hiztegian dauden artikulu entziklopedikoak zuzenean irakur daitezke.
  • Unitateak aukeraren bidez, SI sistemako unitateen taulak ikus daitezke.
  • Atzera egiteko edo aurreko leihora itzultzeko, nabigatzaile-leihoaren geziaren gainean klik egin behar dugu.

itzuli
Arloa

imprimir página

Arloa

imprimir página

Martin Ibarra (EHU)

Barne-errekuntzako motorrak

Barne-errekuntzako motorretan, energia mekanikoa sortzeko erabiltzen den bero-energia motorraren barruan sortzen da; kanpo-errekuntzako motorretan, ostera, bero-energia motorretik kanpo sortzen da eta gero, fluido bat bitarte, motorrean sartzen da energia mekanikoa ekoizteko. Barne-errekuntzako motorrak aldizkakoak edo birakariak izan daitezke. Aldizkakoetan, fluidoaren bolumen jakin batek ziklo bat osatzen du, motorretik kanporatu eta gero beste fluido-bolumen bat sartzen da, zikloa errepikatzeko. Ziklo horretan, erregai/aire nahasteak aldizkako konpresio eta hedapenak jasaten ditu zilindroan eta horren barruko pistoian aldizkako higidura lineala sortzen du, mekanismo baten bidez biratze-higidura jarraitua bihurtzen dena. Motor birakarietan, aldiz, fluidoak zuzenean sortzen du biratze-higidura, dela fluxua jarraitua delako (turbinetan) dela zilindro/pistoi sistema berezi bat erabiltzen delako (Wankel motorrean). Hala ere, hemen aldizkako barne-errekuntzakoak landuko dira, hau da, txinparta bidez pizteko motorra (gasolina-motorra) eta konpresio bidez piztekoa (diesel motorra).

Barne-errekuntzako aldizkako motorrek erabilera asko dituzte: lurreko, itsasoko zein aireko ibilgailuetan (automobilak, trenak, itsasontziak, hegazkinak...), eraikuntzan, nekazaritzako makinetan, elektrizitatearen ekoizpenean (baterako sorkuntzan) eta abarretan.

Motorraren egitura eta funtzionamendua

Motor hauen atalik garrantzitsuena errekuntza-ganbera da. Hor erregaia erretzen da, hau da, gero motorraren osagarri mekanikoen bidez energia mekaniko bihurtuko den bero-energia sortzen da. Erakuntza-ganberan erregaiaren sutzea nola eragiten den, bi mota nagusi daude: txinparta bidez pizteko motorrak (Otto motorrak) eta konpresio bidez pizteko motorrak (diesel motorrak). Otto eta diesel motorrak bi edo lau aldikoak izan daitezke, baina gehien erabiltzen direnak lau aldikoak dira.

Otto eta diesel motorren zati nagusiak berdinak dira. Errekuntza-ganbera zilindro bat da, normalean finkoa, mutur bat itxia duena eta bere barruan oso doi ahokatua dagoen pistoia mugitzen da.

grafikoak1

eztanda-motorraren zeharkako ebakiduraren eskema

Irudian horrelako motor baten ikuspegi orokorra ageri da. Ekipoaren zeharkako ebakidura honetan, pistoiak, olio-depositua, olio-ponpa, sarrera- eta ihes-sistemak eta beste zati garrantzitsu batzuk ikusten dira. Pistoia zilindroaren barruan mugitzen denez, errekuntza-ganberaren barruko bolumena aldatu egiten da. Horretaz lagundurik, aire eta erregaiaren nahastea sartzen da eta errekuntza-gasak (keak) irteten dira.

Errekuntza-ganbera erregaiz hornitu ahal izateko sistema bat dago, erregaia gordetzen duen deposituaz, ganberara bideratzeko ponpaz eta ganberan sartu aurretik atomizatzeko gailuaz osatua. Olioaren eginkizuna motorra lubrifikatzea eta hoztea da.

Hurrengo irudian zilindroko motorra ageri da eta ebakidurari esker hiru zilindroren barnea ere bai.

grafikoak2

lau zilindro lerrokaturik dituen eztanda-motorra (Renault)

Birabarkia ukondoak dituen pieza da eta motorreko blokean behealdean luzetaraka dago euskarrietan finkaturik. Zilindro bakoitzean pistoia gora eta behera ibiltzen da. Bielak mutur bat pistoira loturik du (buloidun giltzaduraren bidez) eta beste muturra birabarkiaren ukondoari (erdibitutako kojinetearen bidez). Bielek bultzatuta birabarkian sortzen den biratze‑higidura inertzi bolanteaz  kontrolatzen da eta enbrage-sistema zein abiadura-kaxan zehar ibilgailuaren gurpil eragileetara transmititzen da.

Pistoia zilindroaren barruan gora eta behera ibiltzen da. Zilindroaren goiko aldea kulatak itxita dago. Kulataren barruan sarrera-balbula eta ihes-balbula daude. Sarrera-balbulara karburadorean nahastutako airea eta erregaia sarrera-hoditik etortzen dira. Zilindroan erregaiak eztanda egin ondoren, erretako gasak ihes-balbula eta ihes-hoditik kanpora ateratzen dira.

Espeka-ardatzak, espeka, bultzatzaile, take eta balantzinaren bidez, balbula (sarrera-balbula edo ihes-balbula) bere garaian ireki eta itxi egiten du. Bujia kulatara hariztaturik dago eta zilindroan pistoia goian dagoenean txinparta elektrikoa ematen du, erregai-nahasteak eztanda egin dezan.

Motorraren blokeko azpialdea karterrak ixten du. Karterrak motorreko piezak lubrifikatzeko oiloa eta olio-ponpa ditu. Motorreko piezak eta zilindroa lubrifikatu baino lehen, olioa ponpatik iragazkira bidaltzen da, dituen zatiki solidoak bereizteko.

Birabarkiaren aurreko aldean engrane eta kate edo horztun uhaleko sistema dago, espeka-ardatza birarazteko. Poleak ere baditu, motorraren hozte‑sistemari eragiteko. Ur-ponpak motorrean berotzen den ura erradiadorera bidaltzen du, hor ura hoztu eta berriro motorrera itzul dadin. Erradiadoreak haizagailua izaten du ondoan, erradiadore barruko ura hozteko.

Txinparta bidez pizteko motorrak (TPM)

Motor hauetan, bujiak sortzen duen txinparta elektrikoa da erregaiari su harrarazten diona. Zilindro/pistoi sistemaren funtzionamendua lau alditan gertatzen da:

  • Lehenengo aldia (sarrera): pistoiak ibilaldi bat egiten du bolumen libre gutxien (B1) dagoen puntutik bolumen libre gehien dagoen punturaino (B2). Ibilaldi hori egiten duen bitartean, sarrera-balbula irekia dago eta karburadoretik datorren erregai eta airearen nahastea zilindro barnera sar daiteke.

  • Bigarren aldia (konpresioa): zilindroa aire eta erregaiz erabat beteta dagoenean (B2) hasten da aldi hau. Orduan, sarrera-balbula ixten da, pistoia gorantz mugitzen hasten da eta zilindroaren barruan dagoen nahastea konprimatzen du.

  • Hirugarren aldia (eztanda): enboloa goiko posizioan dagoenean, nahastea oso konprimatuta dago eta bolumen txikiena hartzen du (B1). Une horretan, bujiak txinparta elektrikoa sorrarazi eta nahastea suak hartzen du. Ondorioz, gasak eratzen dira, horiek hedatzean zilindro eta pistoiaren aurka presio handia egiten dute eta, horrenbestez, pistoia beherantz bultzatzen dute. Bistan dena, lan mekanikoa aldi honetan egiten da, enboloaren higidura lineala hain zuzen ere.

  • Laugarren aldia (ihesa): enboloa beheko posiziora heldu denean, ihes-balbula irekitzen da eta errekuntza-gasak kanpora doaz. Pistoia goiko posizioraino heltzen da eta berez atera ez diren keak irtenarazten ditu.

Eztandaren aldian eragiten den higidura lineala biratze-higidura bihurtzeko, biela-bultzatzaile sistema erabiltzen da. Irudian, motorren lau aldiak eta biela-bultzatzaile sistemaren mugimenduak azaltzen dira.

grafikoak3

gasolina-motorraren aldiak

Motor hauen errendimendua konpresio-erlazioaren (Rc) eta airearen bero espezifikoen koefizientearen () funtzioa da, eta ondoko formularen bidez kalkulatzen da:

grafikoak4

Konpresio erlazioa: Rc= B2/B1

Bero espezifikoen koefizientea:

grafikoak5

Cp = bero espezifikoa presioa konstante denean

Cv = bero espezifikoa bolumena konstante denean

Konpresio bidez pizteko motorrak (KPM)

Motor-mota hau R. Diesel ingeniari alemaniarrak asmatu zuen joan den mendearen bukaeran. Gaur egun, motor hauen teknologia gero eta aurreratuagoa da eta oso erabiliak dira industrian. Ibilgailu astunen (kamioi, autobus eta abarren) motorrak honelakoak dira eta automobiletan ere erabiltzen dira. Motor hauetan, konpresio bidezko sistema erabiltzen da nahasteak eztanda egin dezan. Funtsean, airea zilindroan konprimatu egiten da, erregaiak berez su hartzen duen tenperaturara iritsi arte. Orduan, erregaia injektatzen da, suak hartzen du eta errekuntza-gasen presioak pistoia higiarazten du.

Aurreko motorrean bezala honetan ere, zilindro/pistoi sistemaren funtzionamendua lau alditan gertatzen da:

  • Lehenengo aldia (sarrera): pistoiak goiko posiziotik beheko posiziora doa. Tarte horretan sarrera-balbula irekita dago eta kanpoko airea zilindroaren bolumen guztia bete arte sartzen da (B2).

  • Bigarren aldia (konpresioa): aldi hau aurrekoaren bukaeran hasten da, hau da, zilindroa airez beteta dagoenean. Orduan, sarrera-balbula itxi egiten da eta pistoia gora doa. Goian dagoela, airea bolumen txikieneraino (B1) konprimatzen du eta horrek tenperatura asko igoarazten du (500 °C inguru). Tenperatura hau erregaiaren sutze-tenperatura baino handiagoa da.

  • Hirugarren aldia (eztanda): Airea presio eta tenperatura handian dagoela, injektoreen bidez lainoztatua dagoen erregaia ziztatzen da. Tenperatura handiko airearekin elkartzean, erregaiak su hartzen du eta eztanda egiten du. Horren emaitza diren gasek hedatzera jotzen dute eta zilindro eta pistoiaren aurka presio handia egiten dute. Horrek eraginda, pistoia beheko posizioraino mugitzen da. Aldi honek bi zati ditu: hedapen isobarikoa tarteko bolumeneraino (B3) eta hedapen adiabatikoa bolumen handieneraino. Aldi honetan egiten du motorrak lan mekanikoa.

  • Laugarren aldia (ihesa): behin enboloa beheko posizioraino helduz gero, ihes-balbula irekitzen da, erretako gasak irten ahal izan daitezen. Pistoia goiko posizioraino heltzen da eta atera ez diren keak kanpora bultzatzen ditu.

grafikoak6

Diesel motorraren aldiak

Motor hauen errendimendua presio konstanteko errekuntza-koefizientearen (m), konpresio-erlazioaren (Rc) eta airearen bero espezifikoen koefizientearen () funtzioa da eta ondoko formularen bidez kalkulatzen da:

grafikoak7

Presio konstanteko errekuntza koefizientea: m= B3/B1

Airearen bero espezifikoen koefizientea:

grafikoak8

Cp = bero espezifikoa presioa konstante denean

Cv = bero espezifikoa bolumena konstante denean

TPM eta KPMen arteko konparazioa

Esan bezala, bi motor-moten egituren osagaiak berdintsuak dira, baina, hala ere, badago bien arteko funtsezko desberdintasuna. Txinparta bidez pizteko motorretan, airea eta erregaiaren nahastea zilindroan sartu aurretik prestatzen da karburadorean eta, nahaste horrek su har dezan, bujiak sortutako txinparta elektrikoa erabiltzen da. Konpresio bidez pizteko motorretan, aldiz, aire hutsa konprimatzen da zilindroan eta ondoren, konprimatze horren ondorioz aireak behar adinako tenperaturan (erregaiaren sutze-tenperaturaren gainetik) dagoenean, erregaia injektatzen da; horrelako tenperatura- eta presio-kondizioetan, erregaiak berez su hartzen du.

Diesel motorrean sortzen diren presioak handiak direnez, motorrak oso egitura sendoa izan behar du eta, beraz, tamaina eta bolumena gasolina-motorrena baino handiagoa da. Horri loturik, zilindroak eta konpresio-ganberak handiago eta mardulagoak dira eta, gainera, kalitate handiagoko oiloa erabili behar da.

Erregaia kontutan hartzen badugu, diesel motorrena, hau da, gasolioa, merkeagoa da eta, horrez gain, potentzia bera lortzeko kontsumoa askoz txikiagoa da. Honen arrazoia erregaian bertan dago, gasolioaren energia-dentsitatea gasolinarena baino handiagoa delako eta, nahiz eta berotze-ahalmen txikiagoa duen, kontsumoa urriagoa da. Honen guztiaren ondorioz, diesel motorrek gasolina-motorren aldean zenbait abantaila dituztela erran dezakegu:

  • Errendimendu termiko handiagoa, hau da, errekuntzan sortzen den beroa kontuan hartuta potentzia handiagoa lortzen da.

  • Kontsumo urriagoa eta erregaia merkeagoa. Erregaiaren kontsumoa % 30 txikiagoa da gutxi gorabehera.

  • Erregaiaren errekuntza kondizio hobeetan gertatzen da eta, airea sobera erabiltzen denez, errekuntza-erreakzioa burutuagoa da. Ondorioz, ihes-gasetan karbono monoxido eta hidrokarburo gutxiago daude.

  • Motorraren egitura sendoagoa denez, egoera gogorretan egin dezakete lan, bizitza baliagarri luzeagoa dute eta, horrez gain, mantentze-lan gutxiago behar dituzte.

  • Ez dute sutze-arriskurik, lurrun sukoirik sortzen ez delako.

  • Diesel motorretan konpresio erlazioa Rc= 10/1 da eta gasolina-motorretan Rc= 14/1; ondorioz, lehengoen errendimendua handiagoa da.

Hala ere, desabantailak ere badituzte:

  • Ez dira oso abiadura handiak lortzen, erregaiaren sutze-denbora abiaduraren araberakoa ez delako. Kasu honetan, errekuntza pistoiaren hedatze-ibilaldiaren amaieran bukatuko litzateke eta ez litzateke tarterik izanen enboloaren mugimendurako, ezta lana sortzeko ere.

  • Motor hauek handiago eta sendoagoak izan behar dutenez, fabrikazio-kostuak handiagoak dira.

  • Dardara eta zarata handiagoak dira eta gidatzea deserosoagoa izan daiteke.

  • Pisu/potentzia erlazioa gasolina-motorrena baino txikiagoa da.

Bero-galerak

Motorraren balantze termikoa egiten denean, potentzia erabilgarria lortzeko erregaiaren parte txiki bat soilik aprobetxatzen dela bistan da. Galera horien balantzea honela zenbatu daiteke:

grafikoak9

Bero-galerak direla eta, motorraren atal garrantzitsuena kulata da, bero gehiena hortik galtzen delako. Ihes-hodietan ere, nahiz eta estuak izan, bero asko galtzen da, oso tenperatura handian egoten direlako. Motorraren atalen arabera, bero-galerak honako hauek dira:

grafikoak10

Bero-galeren ikuspuntutik, gasen ihesaldia da aldi okerrena eta, gainera, oso zaila da galera horiek eragoztea. Honelaxe banatzen dira bero-galerak motorraren lan-zikloaren lau aldien artean:

grafikoak11

Motorren kutsadura

Aztertu ditugun motorrek erregaitzat petroliotik lortutako gaiak erabiltzen dituztenez, airera isurtzen dituzten gasetan poluitzaileak daude. Erregimen ez-jarraituan, emisioak gehitu egiten dira, hotzean egiten den pizteetan, azelerazioetan eta dezelerazioetan hain zuzen ere. Horrelakoetan, karbono monoxido eta hidrokarburo gehiago daude aireratzen den gas-nahastean. Jatorriaren arabera, hauexek dira garrantzitsuenak:

  • Erregaiaren depositu eta karburadoretik irteten direnak: gas hauek erre gabe irteten dira eta hidrokarburoak dira. Gaur egungo motor berriek ikatz aktibatuzko gailu bat dute deposituaren ondoan, gas horiek xurgatu eta depositu nagusira itzularazteko aukera ematen duena.

  • Karterretik datozen gasak: olio- eta errekuntza-gasak dira. Karterraren haizebidetik sarrera-sistemarekin komunikatuz, gas hauek errekuntza-ganberara itzularazten dira eta hor erretzen dira.

  • Ihes-gasak: errekuntza-ganberan erre ez diren hidrokarburoak eta errekuntza-gas guztiak (CO, NOx, SO2, etab.).

Gainelikadura

Motorren potentzia handitzeko modu bat airea zilindrora sartu baino lehen konprimatzea da. Horretarako, sarrera-sisteman turbokonpresore bat ezartzen da. Turbokonpresorea ardatz bera duten turbinaz eta konpresoreaz osatua dago.

Zilindrotik irteten diren ihes-gas beroak turbinarantz bideratzen dira, turbina birarazten dute eta horrek konpresoreari eragiten dio. Konpresoreak airea konprimatu eta zilindroetan sarrarazten du.

grafikoak12

gainelikadurazko turbokonpresorea (Renault)

Gainelikaduraren abantailak hauexek dira, besteak beste.

  • Potentzia-unitate bakoitzaren kostua txikiagoa da

  • Potentzia espezifiko handiagoa

  • Errendimendu handiagoa

  • Motorraren erantzuteko abiadura edo ‘reprisea’ handiagoa da

  • Kontsumo txikiagoa

  • Poluitzaile gutxiago aireratzen dira, errekuntza airea sobera dela gertatzen delako. Horren ondorioz, gainera, motorraren bizitza luzeagoa da

  • Diesel motorretan abantaila hauek nabarmenagoak dira, egitura sendoagoa delako eta zilindroaren barruan erregaiaren eztandarik sortzen ez delako.

Martin Ibarra (EHU)

itzuli

Energia Hiztegia

imprimir página

Kontsulta-interfazearen egitura

Energia Hiztegia kontsultatzeko interfazeak bi atal ditu: bilaketa atala, pantailaren ezekarraldean, eta bilaketaren emaitzak erakusteko atala (informazio-atala), eskuinean, pantailaren zati handiena hartzen duela.

Goialdeko fitxen bidez, hiztegiaren edukia kontsultatzeko modua aukera daiteke: Terminoak, Irudiak, Artikuluak eta Unitateak. Aukeratzen den fitxaren arabera, bilaketa-atalean aktibatzen diren aukerak aldatu egiten dira. Bilaketa-atalaren goialdean, eskuinean, inprimatzeko aukera ematen duen botoia dago.

Terminoak

Bilaketa nola egin

Bilaketa-atalaren goialdean, ezkerrean, bilatu nahi den terminoa edo termino-zatia idazteko laukia dago. % karakterea erabil daiteke edozertarako karakteretzat; horren bidez, karaktere-kate jakin bat duten terminoak bila daitezke. Esaterako, %energia% idatzita, energia hitza duten termino guztiak aurkituko dituzu.

Karaktere jakin batzuez hasten diren terminoak bilatu nahi badituzu, eta aldi bakoitzean amaieran % karakterea idatzi nahi ez baduzu, nahikoa da amaieran % erantsi aukera aktibatuta edukitzea, eta sistemak automatikoki erantsiko du % karakterea amaieran (aukera hori aktibatuta aurkituko duzu kontsulta-interfazean sartzen zarenean). Adibidez, energiaz hasten diren termino guztiak ikusi nahi izanez gero, nahikoa da bilaketa-laukian energia idaztea, amaieran % erantsi aukera markatuta dagoela. Gogoan izan marra ez dela kontuan hartzen terminoak ordenatzeko, baina bai zuriunea.

Hizkuntza goiburua duen zerrendaren bidez, terminoa bilatzeko hizkuntza aukeratu dezakezu: euskara, ingelesa, gaztelania edo frantsesa.

Arloa goiburua duen zerrendaren bidez, arlo jakin batera mugatu dezakezu bilaketa. Arlo bat aukeratu eta Terminoa bilatzeko laukia hutsik uzten baduzu, arlo horretako termino guztien zerrenda izango da emaitza.

Terminoetan edo Definizioetan aukeren bidez, bilaketa terminoen zerrendan edo kontzeptuen definizioetan egin dezakezu.

Hau bilatu nahi zenuen? atala: sistemak bilaketa-laukian idatzi duzuna hiztegian aurkitzen ez duenean, "Ez dago horrelako terminorik" mezua bistaratzen du emaitza-atalean.

Bilaketaren emaitza

Bilaketa bat egiten dugunean, jarritako baldintzak betetzen dituzten terminoen zerrenda bat izango da emaitza. Horietako batean klik eginez gero, hari dagokion edukia informazio-atalean bistaratzen da. Terminoa bera goian ezkerrean bistaratzen da; adiera bat baino gehiago baditu, adierok bat bestearen atzetik erakusten dira, jakintza-arloaren arabera ordenaturik.

Hau da adiera edo kontzeptu bakoitzak izan dezakeen informazioa:

  • Jakintza-arloa: kontzeptuari dagokion arloa.
  • Terminoaren sinonimoak: aurretik sin. laburdura dutela.
  • Definizioa: definizio bakoitza kontzeptu bakar baten azalpena da. Definizioetan, zenbait terminok esteka dute, dagokien sarrerara zuzenean joateko. Definizioaren arlo bereko edo gertuko arloetako terminoak izaten dira, eta hiztegian barrena nabigatzeko aukera ematen dute.
  • Definizioaren oharra: definizioaren argigarri edo osagarri den informazioa ematen dute, terminoen erabilerari edo eremu semantikoari buruzkoa bereziki.
  • Erdal terminoak: hiru erdaratako ordainak ematen dira, nazioarteko hizkuntza-laburdura aurretik dutela: ingelesa (en), gaztelania (es) eta frantsesa (fr). Hizkuntza bakoitzeko terminoak alfabetikoki ordenatuta daude, eta dagokien sarrerara joateko esteka dute.
  • Bidaltze-oharrak: Ikus baita atalaean erakusten dira. Eskaintzen diren terminoek esteka dute dagokien sarrerara joateko. Kontsultatzen ari den kontzeptuarekin erlazioa dute, edo haien definizio zein artikuluetan informazio osagarria aurkitu daiteke. Terminook ordena alfabetikoan daude.
  • Artikulua: kontzeptuak artikulu entziklopedikoa badu, Artikulua ikusi atala erakusten da, dagokion artikulura joateko estekarekin.
  • Terminoak edo dagokion artikuluak irudiak baditu, irudiok tamaina txikian agertzen dira Irudiak atalean; irudiaren oinean klik eginez, irudia benetako tamainan bistaratzen da.

Irudiak

Irudiak fitxaren bidez, hiztegian dauden irudi guztiak ikus daitezke, termino-bilaketan jardun gabe. Irudiak arloka kontsultatzeko aukera dago. Arlo bat aukeratuta, irudia edo irudiak dituzten arlo horretako terminoen zerrenda bistaratzen da ezkerrean. Horietako batean klik eginez, dagozkion irudiak tamaina txikian agertzen dira; gainean klik eginez, irudia benetako tamainan bistaratzen da. Hiztegian irudia edo irudiak dituzten termino guztiak zerrendatzea nahi izanez gero, aski da "Edozein" aukeratzea.

Artikuluak

Artikuluak fitxaren bidez, hiztegian dauden artikulu entziklopedikoak zuzenean irakur daitezke, termino-bilaketan jardun gabe. Artikuluak arloka kontsultatzeko aukera dago. Arlo bat aukeratuta, artikulua duten arlo horretako terminoen zerrenda bistaratzen da ezkerrean. Horietako batean klik eginez, artikulua bistaratzen da informazio-atalean. Hiztegian artikulua duten termino guztiak zerrendatzea nahi izanez gero, aski da "Edozein" aukeratzea.

Unitateak

Unitateak fitxaren bidez, SI sistemako unitateen taulak ikusteko aukera dago. Bilaketa-atalean, unitate-taulen zerrenda ageri da. Taularen gainean klik eginez, irudia tamaina handiagoan bistaratzen da.

Atzera nola egin

Edozein leihotan gaudela, atzera egiteko edo aurreko leihora itzultzeko, nabigatzaile-leihoaren geziaren gainean klik egin behar dugu.

aurkibidera

Lan taldea

Zuzendaritza:

  • Energiaren Euskal Erakundea (EEE)

Zuzendaritza teknikoa (Elhuyar):

  • Antton Gurrutxaga Hernaiz

Erredakzioa (Elhuyar):

  • Amaia Astobiza Uriarte
  • Antton Gurrutxaga Hernaiz

Artikulugileak:

  • Carlos Aguerre (Voith Siemens)
  • Francisco Albisu (Sener)
  • Jokin Aldazabal (Euskadi Irratia)
  • Bixente Alonso (Enerlan)
  • Iván Armentia (Amaiba)
  • Fernando Bengoetxea (Ekain Taldea)
  • Jesús Mª Blanco Ilzarbe (EHU, Bilboko Ingeniaritza Goi Eskola Teknikoa)
  • Fernando Cueva (Ikerlan)
  • Juan Jose Egia Renteria (EHU, Bilboko Ingeniaritza Goi Eskola Teknikoa)
  • Jose Mari Elortza (EHU, Donostiako Kimika Fakultatea)
  • Jose Ramon Etxebarria Bilbao (EHU)
  • Ricardo García San José (Factor 4 Ingenieros, S.L.)
  • Joan Andreu Larrañaga (EHU, Bilboko Ingeniaritza Goi Eskola Teknikoa)
  • Iraide López Ropero (EHU, Bilboko Ingeniaritza Goi Eskola Teknikoa)
  • Angel María Gutiérrez Terrón (Naturgas Energía Grupo, S.A.)
  • Martin Ibarra (EHU, Bilboko Industria eta Telekomunikazio Ingeniarien Goi Eskola Teknikoa)
  • Eneko Iriarte Avilés (Burgosko Unibertsitatea, Giza Eboluzioaren Laborategia)
  • Jaime de Landa Amezua (Iberdrola)
  • Álvaro Matauco Viana (Petronor)
  • Martin Olazar (EHU, Leioako Zientzia Fakultatea)
  • Víctor de la Peña Aranguren (EHU, Bilboko Ingeniaritza Goi Eskola Teknikoa)
  • Igor Peñalva Bengoa (EHU, Bilboko Ingeniaritza Goi Eskola Teknikoa)
  • Fernando Plazaola Muguruza (EHU, Leioako Zientzia eta Teknologia Fakultatea)
  • José Mª Sala Lizarraga (EHU, Bilboko Ingeniaritza Goi Eskola Teknikoa)
  • Juan Ignacio Unda

Hizkuntza-aholkulariak:

  • Jose Ramon Etxebarria Bilbao (UEU)
  • Iñaki Villar (EVE)

Hizkuntza-zuzentzaileak:

  • Ane Goenaga Unamuno
  • Alaitz Imaz Oiartzabal

Erredakzio-laguntzaileak (Elhuyar):

  • Alfontso Mujika Etxeberria
  • Iñaki Azkune Mendia

Esker onak:

  • EVEko teknikariak, Jesus Ugalde (EHU-Donostiako Kimika Falkultatea), Juan Romeo (Endesa), Ander Laresgoiti (Enerlan)

Diseinu informatikoa (Elhuyar):

  • Nahia Gelbentzu Gonzalez
  • Pili Lizaso Murua
  • Mari Susperregi Indakoetxea

Irudigileak:

  • Rafa Serras
  • Joseba Leizeaga
  • Mari Karmen Urdangarin (Elhuyar)

Argitalpen elektronikoa:

  • Edurne Martinez Iraola (Eleka)
  • Trek Media

Kaixo, hitz egingo dugu?

Hauxe da Energiaren Euskal Erakundearen arreta-zerbitzua.